Dieta „Postului intermitent”

Dieta „Postului intermitent” este un regim de slabit. Este folosita atat pentru pierderea in greutate, cat si pentru imbunatatirea starii de sanatate si pentru simplificarea stilului de viata in general.

Dieta „Postului intermitent” sau „Intermittent Fasting Diet” este considerata in prezent una dintre cele mai populare si mai promovate diete. Aceasta dieta reprezinta de fapt un model alimentar care alterneaza perioadele de alimentatie cu perioadele de post, insistand mai mult asupra momentului cand trebuie sa se manance si nu asupra alimentelor ce trebuiesc consumate (combinatii sau cantitati). Si de aceea, nu seamana cu niciuna dintre dietele traditionale cunoscute, fiind mai degraba definita ca un model de alimentatie personalizat si adaptat de la individ la individ.

Exista mai multe variante ale dietei ,,Postului intermitent”:

        1. VARIANTA „16/8”

Varianta 16/8 a dietei presupune renuntarea la micul dejun si restrictionarea meselor pe durata zilei intr-un interval de 8 ore (cel mai adesea in intervalul 12-20), acest interval fiind urmat de 16 ore de post complet (intre orele 20-12 ale zilei urmatoare).

        2. VARIANTA „MANANCA-STOP-MANANCA”

O alta varianta a regimului „Postul intermitent” este varianta „mananca – stop – mananca”. Aceasta presupune un post complet prelungit la 24 ore, cu o frecventa de maxim 2 ori/saptamana (nu se mananca nimic dupa momentul cinei zilei prezente pana la cina zilei urmatoare).

        3. VARIANTA „5:2”

Acest regim de slabit are si o varinata de 5 zile cu 2 zile. Adica, presupune consumarea in 2 zile (non consecutive) din saptamana a unui meniu redus la aprox. 500-600 kcal/zi, fara restrictii de aport caloric in restul de 5 zile ale saptamanii.

        4. VARIANTA „ALTERNARII ZILELOR DE POST CU CELE NORMALE”

Aceasta varianta a dietei „postului intermitent” presupune alternarea dupa modelul o zi DA, o zi NU, a zilelor de post complet (post de 24 ore sau doar un aport redus la 500-600 kcal/zi) cu zilele care un aport caloric normal.

 

ARGUMENTE SI DOVEZI MEDICALE IN FAVOAREA ,,INTERMITTENT FASTING DIET”

Beneficiile dietei „Postului intermitent”:

  1. cresterea nivelului hormonului de crestere HGH, favorizand pierderea grasimii si cresterea masei musculare;
  2. imbunatatirea insulinosensibilitatii cu scaderea nivelului insulinei serice, cresterea nivelului de noradrenalina si favorizarea arderii grasimii;
  3. initierea proceselor de reparatii celulare;
  4. exprimarea unor gene implicate in cresterea duratei de viata si protectia impotriva bolilor
  5. scaderea in greutate (prin reducerea numarului de mese se produce automat si o reducere a aportului caloric). Un studiu din 2014 a aratat o scadere de 3–8% din greutatea initiala intr-un interval de 3–24 saptamani.
  6. cresterea ratei metabolice bazale cu pana la 14%.

 

ATENTIONARI SI PRECAUTII CU PRIVIRE LA ,,INTERMITTENT FASTING DIET”

Dieta „Postului intermitent” are si cateva contraindicatii:

  1. exista discutii despre o eficienta diferita a acestei diete in functie de sexe, posibil mai eficienta la barbati si mai putin eficienta la femei;
  2. sunt mentionate cateva posibile efecte adverse asupra menstrei si fertilitatii -> poate produce disparitia menstrelor si scaderea fertilitatii , dieta fiind complet interzisa in timpul sarcinii sau alaptarii;
  3. senzatia de foame -> mai greu sau mai usor de gestionat de la o persoana la alta;
  4. posibile decompensari ale unor tulburari de comportament alimentar preexistente (episoade bulimice, binge-eating), deja prezente in istoricul persoanei respective inca dinaintea inceperii acestei diete;
  5. este o dieta nerecomandabila:

– persoanelor cu diabet zaharat, hiper sau hipotensiune arteriala;

– persoanelor subponderale / cu tulburari de comportament alimentar (anorexie, bulimie, binge-eating);

– femeilor care isi doresc sa ramana insarcinate, celor cu istoric de tulburari menstruale (episoade de amenoree), pe timpul sarcinii sau alaptarii.

Dr. Florea Lavinia Luminita
Medic specialist Diabet zaharat, nutritie si boli metabolice
Nutritionist acreditat international SCOPE- World Obesity Federation

Search

+